Nevrodiversitet og nevrodivergens

Nevrodivergent og "kronisk misforstått"

24. juni 2026 · Paulina Mertens

Gründer av Paulina | Mind-Body Balanse

@paulina.mindbody / nettside

Sist oppdatert: 24. juni 2026

En personlig refleksjon om utenforskap, utmattelsen av konstant tilpasning, og gaven som ligger i å tenke annerledes.

Hele mitt liv har føltes som et vakuum, der jeg verken har funnet min plass på den ene eller den andre siden. Helt ærlig vet jeg heller ikke hva jeg nøyaktig mener med den ene eller den andre siden, men du kjenner kanskje til følelsen av å ikke høre til, stadig bli sett rart på, samt følelsen av å forstå ting mye raskere enn andre, men samtidig også mye saktere.

Mange av oss med hjerner som er satt sammen litt annerledes, kjenner på nettopp dette: utmattelsen som kommer av den konstante tilpasningen vi lærte oss så tidlig. Følelsen av utenforskap og ensomhet, følelsen av å være for mye, for komplisert, for mangfoldig. Å ikke passe inn, verken i vennegrupper eller på arbeidsplasser. Litt som å være "kronisk misforstått".

Og imens jeg skriver dette, kjenner jeg også på en takknemlighet over å ha bygd et liv der 90% av menneskene rundt meg både inspirerer meg til å slippe ned masken mer og mer, men som selv også er litt sprø på den beste måten. Dette er mennesker som gjør ting på sin egen måte, som – akkurat som meg – også synes det er kjedelig å alltid gå den samme tradisjonelle veien. Mennesker som søker frihet og autonomi. Mennesker som er utrolig kreative. Som finner opp nye ting, skaper nye komplekse systemer og utvikler nye metoder.

Hvorfor skulle det egentlig være en ulempe å være nevrodivergent? I min verden er det en av de mest verdifulle gavene jeg har fått med meg. En gave som lar meg se dypere. Som oppfatter sammenhenger som andre verken ser eller forstår.

Bare se for deg en verden uten mennesker som tenker utenfor boksen. Hva slags verden ville det vært?

Jeg tror uansett ikke at problemet er nevrodivergens. Problemet er menneskene som er redde for den. Redde for kraften som følger med. Systemer ville sannsynligvis kollapset hvis vi alle levde ut vår nevrodivergens fullt og helt.

Så la oss slutte å se på nevrodivergens som et problem og en svakhet. La oss heller knytte bånd, finne hverandre og skape store ting sammen.

Derfor vil jeg spesielt også anbefale deg å følge med her inne på Pusterommet. En plattform der vi helt kostnadsfritt deler kunnskap, refleksjoner, øvelser og annet for alle som behøver støtte til å utfolde sin nevrodivergens, og si farvel til mange av utfordringene som kan følge med.

Vit også dette: det er trygt å være deg selv, fullt og helt. Mer stolt og mindre skamfull.

Velkommen skal du være.

- Paulina Mertens 24. juni 2026 Gründer av Paulina | Mind-Body Balanse @paulina.mindbody / nettside

Ga dette deg noe? Legg igjen et lite hjerte om du vil

Del med noen som trenger det

En tanke om gangen.