Aksept og selvforståelse
Å bruke diagnosen som en styrke – hva betyr det og hvordan?
12. juni 2026 · Pusterommet
Grunnlegger og vernepleier
@pustrommet.no / pustrommet.no
Sist oppdatert: 12. juni 2026
Å bruke diagnosen som en styrke handler ikke om å bli noe annet enn den du er, men om å forstå deg selv godt nok til å få livet til å fungere bedre. På egne premisser.
Det er ikke tilfeldig at mange av menneskene som har satt sterke spor i kunst, musikk, vitenskap og innovasjon, også har vært nevrodivergente.
Det betyr ikke at alle må bli eksepsjonelle, eller at det er noe galt i å ønske seg et helt vanlig liv. Begge deler er like verdifulle.
Det sier likevel noe viktig om variasjonen i oss mennesker, og hvordan alle egenskaper er like riktige og nødvendige. Verden er avhengig av denne variasjonen, og nettopp mennesker som meg og deg.
Noen tenker dypt og intenst. Noen ser mønstre som andre ikke ser. Noen har en kreativitet eller utholdenhet som blir veldig sterk når den får riktig retning og nok rom.
Når det får plass i riktige rammer, kan det bli noe svært verdifullt.
Samtidig er det lett å glemme dette når man står midt i hverdagen. For mange handler nevrodivergens sjelden om "styrker", men heller om overveldelse, kaos, tretthet eller følelsen av ikke å strekke til.
Nettopp derfor er det viktig å gjøre dette mer konkret.
For "å bruke diagnosen som en styrke" handler ikke om å bli noe annet enn den du er. Det handler om å forstå deg selv godt nok til å få livet til å fungere bedre, og på en måte som du selv ønsker. På egne premisser.
Da må vi også begynne et sted.
Så hva betyr det i praksis?
Det første steget handler ikke om å bli en annen, men om å dykke dypere og bli litt bedre kjent med den du allerede er, før man naturlig også går inn i en videre utvikling.
Dette er noe av det viktigste vi jobber med her i Pusterommet. Ikke å gi deg alle svarene, men å være en turpartner på stien mot bedre selvforståelse. Å hjelpe deg med å finne dine egne svar, i ditt eget tempo og på din egen måte.
Det kan starte med å legge litt mer merke til deg selv. Uten å dømme.
Å møte deg selv med litt mer nysgjerrighet, litt mer stolthet og litt mindre skam.
Noen spørsmål du kan stille deg selv kan være:
- Hva gir meg energi, og hva tapper meg? - Hva er mine viktigste verdier og prinsipper? - Hva er mine største styrker og egenskaper? - Hva brenner jeg for, og hva gir meg glede eller mening?
Det kan også være nyttig å løfte blikket litt:
- Hvor ser jeg for meg at jeg er om fem år? - Hva er det som hindrer meg i å komme dit? - Hva kan være mitt første lille steg allerede i dag?
Begynn i det små. Alle steg teller.
Å utfordre seg selv, er ikke det samme som å endre seg selv
Det er en vesentlig forskjell og en viktig balanse, mellom å utfordre seg selv og gå ut av komfortsonen, og å presse seg selv hele tiden.
Hvis noe gjør deg utslitt, stresset eller overveldet, er det ikke sikkert det er noe du bare skal fortsette å "stå i". Det kan like gjerne være et tegn på at noe må gjøres enklere, annerledes eller tryggere for deg, og det er helt lov.
Det kan være at du trenger mer struktur, flere pauser, mindre støy eller tydeligere rammer rundt hverdagen. Ikke som en begrensning, men som en måte å bruke energien din på en klokere måte.
For mange er det nettopp dette som gjør at det blir plass til mer av det som faktisk betyr noe, og dermed oppdage sine "styrker". For mange er det dette som gir mer rom til å benytte seg av sine styrker, fortsette å utvikle seg og skape en hverdag man kan trives i.
Målet er ikke å bli en annen person, men å gi deg selv mer plass til å være den du allerede er.
For du er den du er, for en grunn.
Styrker som ikke alltid ser ut som styrker
Når man snakker om "styrker", er det lett å tenke på noe stort og tydelig, men noen av de viktigste styrkene er ikke alltid de som synes best.
Det kan være evnen til å tenke kreativt og se løsninger andre ikke ser. Det kan være en sterk evne til å forstå mennesker og fange opp stemninger. Det kan være en intens interesse som gjør at du lærer raskt når noe først fenger deg. Eller en evne til å legge merke til detaljer andre overser, og ta fatt på dine impulser.
Dette er ikke alltid ting som blir lagt merke til utenfra, men det betyr ikke at de er små. Tvert imot kan de bli svært verdifulle, både for deg selv og for menneskene rundt deg.
Å bygge et liv som passer deg bedre
Når du begynner å se styrkene dine tydeligere, blir det lettere å gjøre justeringer som hjelper og gir deg en hverdag du faktisk kan trives med.
Det ligger ofte i det små. Litt mer ro i hverdagen hvis du trenger det. Litt kortere økter i stedet for lange. Litt mer struktur hvis det gir deg trygghet. Litt færre inntrykk hvis du blir fort overveldet. Litt mer rom til å få lov til å skinne.
Poenget er ikke å endre hvem du er, men å slutte å bruke all din energi på å leve på en måte som ikke føles godt for deg, og som bare tar deg lenger bort fra den du er ment for å være.
Når rammene blir litt bedre tilpasset, får også styrkene dine mer plass.
Små støtteverktøy som gjør en forskjell
På Instagram-profilen vår (@pustrommet.no) publiserer vi hver mandag et nytt "nevro-tips". Et enkelt råd eller verktøy, som du også kan tilpasse til dine behov, og som er ment å hjelpe med de små tingene i hverdagen som mange av oss synes er litt ekstra krevende.
Det trenger ikke å være komplisert, og mange av de viktigste endringene handler om helt enkle ting.
- Faste pauser - En enkel plan for dagen - Påminnelser på telefonen - Sjekklister for ting som ofte blir glemt - Reduksjon av støy eller andre sanseinntrykk
Dette er ikke juks eller en snarvei. Det er bare måter å gjøre hverdagen litt lettere på, slik at mer av deg kan brukes på det som betyr noe.
Begynn med én ting, og ikke tenk at du må ta alt på én gang.
Dette er en reise som tar tid, men små, jevnlige steg er det som faktisk utgjør en forskjell.
Til slutt
Å bruke diagnosen som en styrke handler ikke om å bli en annen person, eller å gjøre alt til noe positivt hele tiden.
Det handler om å slutte å kjempe så hardt mot seg selv, og heller begynne å jobbe med seg selv. Begynne med å forstå hva som fungerer, hvem du er og hvem du ønsker å være.
- Hva trenger jeg mer av? - Hva trenger jeg mindre av? - Hva gjør hverdagen litt lettere å leve?
Det er ikke alltid en rett linje, men for mange er det akkurat her det begynner å kjennes litt lettere å være seg selv, og dermed også vokse mer inn i seg selv. Uten å bruke all sin energi på å prøve å passe inn i noe annet, eller være noen andre.
Kanskje er ikke superkraften selve diagnosen din.
Kanskje er det det som skjer når du slutter å bruke all energien på å kjempe mot deg selv, og heller begynne å forstå, støtte og utfordre deg selv med litt mer omsorg.
For det er ofte her "styrkene" dine får rom til å vokse.
- Pusterommet 12. juni 2026 Grunnlegger og vernepleier @pustrommet.no / pustrommet.no
Ga dette deg noe? Legg igjen et lite hjerte om du vil
Del med noen som trenger det
En tanke om gangen.