Aksept og selvforståelse

Når du føler at du alltid ligger litt bak

9. mai 2026 · Line Nesje

Psyko- og Hypnoterapeut

linenesje.no / @linenesje.no

Sist oppdatert: 9. mai 2026

Mange med nevrodivergens bærer på en stille følelse av å være litt etter, med en stemme som forteller at man alltid skulle gjort litt mer.

Etter med oppgaver. Etter med svar. Etter med planer. Etter med det andre ser ut til å få til uten så mye anstrengelse.

Over tid kan denne følelsen sette seg som en indre forventning om at man burde gjort mer, rukket mer eller vært et annet sted enn man er.

Det kan være slitsomt å leve med.

Ikke bare fordi det er mye å holde styr på, men fordi man samtidig prøver å forstå seg selv gjennom andres tempo.

Da er det lett å overse alt arbeidet som faktisk skjer.

Alt du følger med på. Alt du tilpasser. Alt du husker. Alt du regulerer underveis.

Det teller også.

Noen ganger handler ikke det å ligge bak om innsats.

Noen ganger handler det bare om at du går i et annet tempo enn det som forventes rundt deg.

Og det tempoet kan også være riktig.

- Line Nesje 9. mai 2026 Psyko- og Hypnoterapeut linenesje.no / @linenesje.no

Ga dette deg noe? Legg igjen et lite hjerte om du vil

Del med noen som trenger det

En tanke om gangen.